Azad kooh آزاد کوه
 

 
about ECO_ADVENTURE & CLIMBING
 
 
   
 
Friday, May 23, 2003
 

;كوهنوردان در صف اورست تعداد کسانی که قصد صعود به اورست دارند بيش از حد زياد شده است
نقل از سايت بيبي سي

در پنجاهمين سالگرد فتح قله اورست، شمار بی سابقه ای از کوهنوردان برای رسيدن به اين قله رام نشدنی صف کشيده اند.

در همين حال مرد ژاپنی هفتاد ساله ای به نام يوئيشيرو ميورا که به همراه پسرش و هفت نفر ديگر اوايل روز پنجشنبه به قله رسيدند، نام خود را به عنوان سالخورده ترين کوهنوردی ثبت کرده که تاکنون قله اورست را فتح کرده است.

وی که رکورد قبلی را که به مرد 65 ساله ای تعلق داشت شکسته است، اين حادثه را تعبير رؤيای هميشگی خود می خواند.

طی چند روز گذشته حدود 150 کوهنورد و راهنماهای همراه آنها در دامنه جنوبی بلندترين کوه جهان در انتظار صعود به قله بودند و برخی هنوز در راهند.

روز چهارشنبه (21 مه) گروهی از کوهنوردان چينی از ضلع شمالی به قله رسيد و نخستين فيلم زنده از قله را برای مردم چين پخش کرد.


ادموند هيلاری (چپ)، سرهنگ جان هانت (وسط) و راهنمای نپالی شان شرپا تنزينگ نورگای پيش از عزيمت بسوی قله اورست در پنجاه سال پيش
گروه بزرگی از کوهنوردان نيز چهارشنبه شب برای فتح اورست به راه افتادند.

جانکو تابی که در سال 1975 به نخستين زنی بدل شد که اورست را فتح می کند می گويد تعداد کسانی که قصد صعود دارند بيش از حد زياد است.

وی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: "تنها بايد به دو يا سه تيم اجازه داد در هر فصل از اورست صعود کنند. دولت نپال بايد تعداد مجوزهای صادر شده را کم کند."

شوق چينيها

امسال وزش بادهای تند برای چند هفته پياپی مانع اصلی صعود کوهنوردان به قله اورست بود اما بالاخره صبح روز چهارشنبه، صعودکنندگان موفق شدند پس از شبی صاف و پرستاره، درست يک هفته قبل از فرارسيدن پنجاهمين سالگرد صعود سر ادموند هيلاری و تنزينگ نورگی، راهنمای او به قله، آن را فتح کنند.

زمانی که تلويزيون دولتی چين تيم اين کشور را در حال استراحت بر بام جهان نشان داد مردم پکن به شادمانی پرداختند.

يکی از اعضای تيم در برنامه ای زنده به بينندگان چينی گفت: "باد شديدی می وزد، خيلی خيلی شديد. ما نخستين تيمی هستيم که به قله می رسيم و برای مردم چين بهترين آرزوها را داريم."

البته بنابه گزارشها همچنين دو بلد و چند تيم ديگر نيز همزمان يا قبل از گروه چينی از ضلع شمالی به قله رسيده بودند.

ناحيه مرگ

اما روز سه شنبه در دامنه جنوبی، تلاش يکصد کوهنورد و راهنماهايشان برای رسيدن به قله به دليل وزش بادهای بی امان، ناکام ماند و برخی از آنها که به 350 متری قله رسيده بودند از صعود به آن منصرف شدند.

اين وضع در ارتفاع هشت هزار متر به بالا پيش آمد که در اين ارتفاع و فرای آن که ناحيه مرگ خوانده می شود، غلظت هوا به قدری کم است که بدن پس از مدتی از کار می افتد.

خبرنگار بی بی سی در اردوگاه دامنه اورست می گويد که بسياری نگرانند که حضور همزمان تعداد فوق العاده زيادی از کوهنوردان در اورست به فاجعه منجر شود
Comments: Post a Comment

 

 
 
 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.  

Home